Metoda Montessori
„Nauka w zgodzie z naturą dziecka”
Kim była Maria Montessori
Maria Montessori (1870-1952) była włoską lekarką, pedagogiem i twórczynią innowacyjnej metody edukacyjnej, znanej jako metoda Montessori. Jako jedna z pierwszych kobiet we Włoszech, która ukończyła studia medyczne, pracowała z dziećmi o specjalnych potrzebach. Na podstawie swoich doświadczeń opracowała system nauczania, który kładzie nacisk na samodzielność, wolność wyboru i naukę przez działanie. Montessori założyła pierwszą szkołę, „Casa dei Bambini”, w 1907 roku, a jej metoda zdobyła uznanie na całym świecie. Była także aktywistką na rzecz pokoju i kilkakrotnie nominowaną do Pokojowej Nagrody Nobla.
Metoda Montessori
Metoda Montessori to innowacyjny system edukacji, który koncentruje się na samodzielnym i indywidualnym rozwoju dziecka. Maria Montessori stworzyła go na początku XX wieku. Kluczowe założenia tej metody to nauka przez działanie, otoczenie dostosowane do potrzeb dziecka, w którym samo wybiera aktywności, oraz rola nauczyciela, który pełni funkcję przewodnika, a nie wykładowcy. Montessori promuje rozwój samodyscypliny, koncentracji i zamiłowania do nauki. Metodę tę stosuje się na całym świecie zarówno w edukacji przedszkolnej, jak i szkolnej.
Kluczowe cechy tej metody:
Dzięki tym zasadom metoda Montessori promuje samodzielność, kreatywność i naturalną ciekawość dzieci.
Dziecko jako odkrywca
Dzieci są zachęcane do samodzielnego odkrywania i eksperymentowania w swoim otoczeniu.
Przygotowane środowisko
Sale są zaprojektowane z myślą o dostępności materiałów edukacyjnych, które wspierają różne umiejętności – od motoryki po matematykę.
Zabawa jako nauka
Aktywności są zorganizowane w formie zabawy, co sprzyja zaangażowaniu dzieci i pozwala na naukę przez działanie.
Samodzielność
Dzieci uczą się podejmować decyzje, co rozwija ich pewność siebie i odpowiedzialność.
Indywidualne tempo rozwoju
Każde dziecko ma możliwość nauki w swoim własnym rytmie, co pozwala na lepsze przyswajanie wiedzy i umiejętności.
Mieszane grupy wiekowe
Klasy składają się z dzieci w różnych przedziałach wiekowych, co sprzyja współpracy i wymianie doświadczeń.